Nem mindegy, hogy parfüm vagy arckrém dupe-járól van szó
Mióta pedig az influenszertársadalom kiépült, még inkább a figyelem középpontjába kerültek az olcsóbb verziók, az elmúlt időszak gazdasági helyzete pedig csak tovább igazított a fókuszon. Dupe lehet parfüm, gondoljunk csak a Zara illataira, sminktermék, miként egy időben csaknem minden márka a Kylie Lip Kitet másolta, de Charlotte Tilbury-nek is meggyűlt már párszor a baja a koppintókkal. De ott van a Too Faced Better Than Sex szempillaspirál, aminek első számú dupe-ja a L’Oreal Paris Lash Paradise, vagy a hajápolók közt az Olaplex népszerűségére építő plexek, például a RevoxPlex termékei.
Utóbbi példával pedig rá is kanyarodunk a téma problematikájára, ami főként a bőr- és hajápolók terén csúcsosodik ki. Míg ugyanis egy sminktermék elsődlegesen egy időszakos hatást kíván másolni, például, hogy milyen jól dúsítja a pillákat a spirál amikor felkenjük, mennyire gyönyörű fedést ad egy rúzs vagy olvad a bőrbe az alapozó színe, addig egy ápoló termék esetén a hatás a bőr és haj egészségére, működésére irányul. Természetesen egy sminktermék vagy parfüm esetén sem mindegy, mit tartalmaz, ám ha alapvetésnek tekintjük, hogy az összetevők biztonságosak, senki nem fogja firtatni, minek köszönhetően lesz éppen úgy vadító az a folyékony rúzs, mint az ötször többe kerülő eredeti.
Egy ápoló termék azonban már más tészta. Nem titok, hogy az Olaplex azon hatóanyaga, amire alapvetően termékei képességeit építi, egy szabadalmaztatott, csak általuk használt összetevő, mégis, olyan meghatározóvá vált egy szegmensben, hogy a versenytársaknak úgy is megéri a plex kifejezést ráhúzni saját termékvonalukra, hogy azok teljesen más hatóanyagokat tartalmaznak. Ezekkel a komponensekkel persze lehetnek épp oly nagyszerűek (és a visszajelzések gyakran ezt igazolják), kínálhatnak működőképes megoldást ugyanazon problémára, az eladások mégis úgy tűnik, jobb számokkal kecsegtetnek, ha dupe-ként lépnek piacra.
Meg kell jegyezni, szép számmal vannak olyan dupe termékek is, amik egyáltalán nem másolási célzattal jelentek meg a piacon, csupán a közösségi médiában kapták fel efféle termékként őket, és hivatkoznak rájuk szívesen ily módon is a pénztárcabarát kozmetikumokat méltató híradásokban.
Nem másolatok, inkább alternatívák
Csakhogy, miként arra LabMuffin rávilágít, attól, hogy egy olcsóbb termék is lehet jó választás, félrevezető és hamis a dupe jelzővel illetni, ha az összetevőlista köszönőviszonyban sincs a másolt produktummal. A Tatcha The Water Cream például tipikusan olyan arcápoló, ami esetén hálás lenne a világ, ha a Revolution Hydration Boost Skin Lightweight Hydrating Gel-Cream valóban annak olcsóbb másolata lenne, ám a helyzet az, hogy a két INCI-nek vajmi kevés köze van egymáshoz. Ez pedig csak egyetlen, a sok száz hasonló példa közül.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése